logo

Explore Choose Create & Enjoy

Your Future

Conflictoplossend handelen

Voor ouders in relatie tot jongeren, bij studiedruk en mindere studieresultaten: "Waarom presteert mijn kind minder, wat kan ik hierin betekenen?"

Ja ik kan het, ik ben slim genoeg. Maar is het ook effectief dit dat ik wil. Misschien kan ik het intellectueel wel aan, maar geeft het me te veel druk, en zou ik liever meer sporten, of een andere richting doen. Ik kan het, maar mag het ook iets anders zijn, niet het door jullie uitgestippelde parcours?

Hoe zit het met mijn verwachtingen, spiegel ik mezelf te veel? Welke druk leg ik mijn kinderen onbewust op, waardoor ze op hun kamer kruipen, in conflict gaan, of slechtere schoolresultaten halen?

Bepaal ik te veel de keuzes, prestatieverwachtingen en richtingen van mijn kind. Maar hoe voelt mijn kind zich hierbij. Mijn kind is slim, hoogste richting, doordoen, studeren, je kan het.

Hoe kan ik als ouder een positieve bijdrage leveren op de studieresultaten van mijn kind. Wat kan ik doen om het zelfvertrouwen van mijn jongere te boosten op studievlak.

"Hoe doorbreek ik de cirkel van ruzies - discussies - eigen verwachtingen, commentaar en slechte punten?"

Mijn kind kruipt meer en meer op zijn kamer. De connectie met ons valt weg, connectie met schermen en de virtuele veilige wereld neemt toe - gesprekken worden een strijd - schoolresultaten donderen naar beneden - druk en commentaar neemt toe of is het angst dat ons kind zou falen/ bezorgdheid? - nog meer druk en commentaar - nog meer vluchtgedrag.

Mama / papa ik ben niet perfect, snap mij nu eens, ik probeer jullie plaatje in te vullen, maar dit lukt me niet. Ik ben ik. Maar ik heb het gevoel niet goed genoeg te zijn.

Als een kind of jongere een jongere mag zijn, en ruimte krijgt, groeit het en bloeit het op een manier die nog mooier is dan de tekening die wij op voorhand van ons kind maakten. Dan groeit het echt als eigen persoon.

Doelgroep

  • Ouders die snel in conflict komen met hun kinderen
  • Ouders van kinderen die zich volledig terugtrekken en mindere schoolresultaten halen
  • Ouders die in connectie willen staan met hun kind op studievlak en op een positieve manier invloed willen hebben op de studieresultaten van de jongere

Neem contact op

Wat kan je verwachten van mijn sessies

Mijn waarden zijn kwaliteit, gedrevenheid, doelgerichtheid, normalisering en verbinding.

Het doel van de sessies: "Hoe leer ik mijn kind lezen (figuurlijk) om zo beter in connectie te staan en te handelen."

"Wat is er gaande, waarom reageert het zo, hoe kan ik zijn leefwereld verstaan, hoe kan ik in connectie komen en kunnen we elkaar verstaan…?"

Dit heeft een hele grote impact op een gezin, maar ook in alle aspecten buiten het gezin waarmee uw kind in contact komt en er mogelijks door onduidelijkheden of contextblindheid stressfactoren ontstaan bij uw kind. (School, vrijetijdsactiviteiten, … ).

Vervat in die sessies is ook leren je eigen valkuilen detecteren. Bvb. bij deze actie van mijn kind ga ik uit mijn raampje en reageer ik zo door mijn verleden. Iedereen wordt gevormd door zijn verleden, door omgang met mensen, door situaties. Die zaken bepalen hoe je reageert. Bepaalde reacties zijn positief, maar andere reacties blokkeren juist vooruitgang, of positiviteit. Deze gaan we opsporen en omdraaien in positieve.

Mijn kind blokt af, en kruipt in zijn eigen wereld als ik een opmerking geef, of iets vraag. Dit zorgt bij mij voor woede. Resultaat : kind doet niet wat je wil, conflict, slecht gevoel, alles behalve connectie Trigger: ik voel me genegeerd, en word boos. Dit is mijn trigger door mijn verleden, hier reageer ik heftig op. Door dit te doorgronden, en bewust te worden, kan ik mijn reactie aanpassen. Ik kan mijn vraag op een andere toon vragen, ik kan haar tijd geven, ik kan context schetsen voor mezelf dat zij tijd nodig heeft om op mijn vraag te reageren. Dit heeft niet noodzakelijk met mijn kind te maken, maar wel met het kind in mij van vroeger.

Neem contact op